Veelgestelde vragen

Hieronder vind je antwoorden op vragen die ons worden gesteld. Staat je vraag er niet tussen of is het antwoord niet duidelijk, neem dan contact met ons op

Welke verontreinigingen verwijdert een LifeSaver-product?

LifeSaver-producten hebben twee fases van filtratie. Het water gaat eerst door de Ultrafiltratie Cartridge (UF of filterpatroon) en vervolgens door het optionele Activated Carbonfilter. Deze filters voeren verschillende taken uit. De UF-Cartridige verwijdert fysiek (onoplosbare) verontreinigingen boven circa 15 nanometer (0,015 micron) groot. Dit bevat zand, vuil, microplastics en alle microbiologische verontreinigingen op waterbasis d.w.z. virussen, bacteriën en cysten/protozoa. Terwijl Activated Carbonfilters chemicaliën en metalen zoals chloor, lood, nikkel en cadmium absorberen.

Welke zaken worden door LifeSaver-producten niet verwijderd?

Zeewater of brak water

Koffie of wijn

Grijs water

Microcystine (gif in blauwalg)

Urine (vanwege zoutgehalte)

Wat verwijderen de Activated Carbonfilters?

De Activated Carbonfilters verbeteren smaak en geur en reduceren zware metalen en chemicaliën zoals chloor, lood, nikkel en cadmium.

Hoe lang werken de Activated Carbonfilters?

De Activated Carbonfilters variëren in grootte afhankelijk van het product waar ze voor gemaakt zijn.  Als zodanig hebben ze elk een andere claim voor hoeveel liter ze effectief zijn:

LifeSaver Wayfarer    100 Liter

LifeSaver Liberty        100 Liter

LifeSaver Cube           100 Liter

LifeSaver Jerrycan     500 Liter

Hoe weet ik wanneer ik het Activated Carbonfilter moet vervangen?

Wanneer het Activated Carbonfilter niet meer effectief verontreinigingen verwijdert laat het nog steeds water door. Dat is niet direct gevaarlijk, maar probeer ongeveer bij te houden hoeveel liters zijn gezuiverd door de Activated Carbonfilter.

Anders dan het bijhouden van het aantal liters, merk je misschien zelf dat water uit het LifeSaver-product na een tijdje minder smakelijk is. Dit is ook een teken dat je de Activated Carbonfilter moet vervangen of verwijderen.

Werkt mijn LifeSaver-product zonder het Activated Carbonfilter?

Ja. Het Activated Carbonfilter is optioneel. De LifeSaver waterzuiveraar blijft alle microbiologische besmetting verwijderen, met of zonder geplaatst Activated Carbonfilter. Het is de UF-cartridge die de gebruiker beschermt tegen microbiologische verontreinigingen.

Moet ik mijn Activated Carbonfilter verwijderen wanneer het niet meer effectief is?

Ja. We raden aan om de Activated Carbonfilter te verwijderen of te vervangen als je het aantal liters hebt overschreden die vermeld staan voor jouw product, of als het schone water merkbaar slechter begint te smaken of te ruiken. Bovendien, als je het LifeSaver-product langdurig wilt opslaan raden we aan om het Activated Carbonfilter te verwijderen. Wanneer je het product weer in gebruik gaat nemen plaats dan een nieuw Activated Carbonfilter, of gebruik het zonder.

Hoe moet ik mijn ongebruikte Activated Carbonfilters opslaan?

We raden aan om ongebruikte Activated Carbonfilters in een luchtdichte, donkere verpakking/container op te slaan, waar je er eentje uithaalt als je het gaat gebruiken.

Wat verwijdert de UF-cartridge?

De UF-Cartridges verwijderen alle verontreinigingen groter dan ongeveer 15 nanometer zoals zand, modder en microplastics, en vooral alle watergedragen microbiologische organismen (virussen, bacteriën en cysten/protozoa), waaronder:

Covid

Rotavirus

Giardia

Norovirus

E coli

Listeria

cryptosporidium

Salmonella

Hepatitis A

Tuberculose

Polio

Campylobacter

Flukes

Cholera

SARS

Rondwormen

Tyfus

Ebola

Platwormen

Leptospirose

Microsporidia

Entamoeba histolytica

Shigella

Legionellose

Hoe lang gaat een UF-cartridge mee?

De UF-cartridges variëren in grootte afhankelijk van het product waar ze voor gemaakt zijn.

Ze hebben elk een andere claim tot hoe veel liters ze kunnen zuiveren. Deze beweringen zijn gebaseerd op 'best case'-scenario's. Iedereen zal hun product op verschillende manieren gaan gebruiken, voor verschillende soorten te zuiveren waterbronnen:

LifeSaver Wayfarer    5.000 Liter

LifeSaver Liberty        2.000 Liter

LifeSaver Cube           5.000 Liter

LifeSaver Jerrycan     10.000 of 20.000 Liter

Hoe weet ik wanneer ik een UF-cartridge moet vervangen?

De UF-cartridge maakt gebruik van holle vezelmembraan technologie (hollow fibre membrane
technology) om water te zuiveren. Deze membranen bevatten microscopisch kleine poriën die groot genoeg zijn voor water om er doorheen te gaan, maar klein genoeg om verontreinigingen op te vangen die groter dan 15 nanometer (0,015 micron) zijn. Tijdens het gebruik van jouw LifeSaver-zuiveraar, zullen de poriën geleidelijk aan verstopt raken met verontreinigingen. Dit betekent dat na verloop van tijd de watermoleculen steeds minder poriën beschikbaar hebben om doorheen te gaan. Dit resulteert in een verlaging van de stroomsnelheid. We raden aan om je product grondig te reinigen volgens de instructies in de  producthandleiding. Dit kan de stroomsnelheid voor een tijdje herstellen. Uiteindelijk zullen bijna alle poriën verstopt raken en de stroomsnelheid zal vertragen tot een snelheid die ongewenst is. Op dit punt moet je de UF-cartridge vervangen. Het mooie van deze technologie is dat het water dat de UF-cartridge passeert vanaf de eerste tot en met de laatste liter even veilig is. Het feit dat water uiteindelijk niet meer door de cartridge gaat als het er niet meer effectief is, noemen wij FailSafe.

Werkt mijn LifeSaver product ook zonder een UF-cartridge?

Nee, er moet een UF-cartridge worden geplaatst wanneer een LifeSaver-product wordt gebruikt. Het is juist die UF-cartridge die het water zuivert en de gebruiker beschermt tegen microbiologische verontreinigingen.

Hoe werkt de LifeSaver?

Om LifeSaver-producten water te laten zuiveren, moet het water door onze UF-Cartridges. Omdat de poriën in onze UF-cartridges zo zijn klein, is druk nodig om het water erdoor te persen. De meeste van onze producten maken gebruik van een ingebouwde handpomp. Onze grotere LifeSaver C1 en LifeSaver C2 kunnen ook gebruik maken van zwaartekracht. Je genereert dan de vereiste druk door de C1 of C2 vast te maken aan een watertank die zich ten minste 2 meter daarboven bevindt, of je koppelt de unit aan een gemeentelijke watervoorziening/leiding onder druk.

Hoe groot zijn de poriën in een LifeSaver waterzuiveraar? 

Membraanfabrikanten kunnen geen exacte, uniforme porie grootte over al hun membranen creëren, vanwege variatie die optreedt bij membraanproductie. Dit is de reden dat LifeSaver alleen een geschatte grootte kan aangeven die we als veilig kunnen aannemen. Dit is dan weer aangetoond en bewezen in onafhankelijke tests op grootte van de verontreinigingen die we effectief hebben verwijderd. LifeSaver kan garanderen dat de gebruikte membranen in onze producten een porie grootte hebben die ervoor zorgen dat ze de microbiologische reductie-eisen van NSF P231 & EPA richtlijnen overtreffen. LifeSaver gelooft dat dit de meest belangrijke meting van waterzuivering effectiviteit is. Daarom geloven we dat al onze membranen een porie grootte van ongeveer 15 nanometer (0,015 micron) hebben.

Wat betekent FailSafe-technologie?

Als je onze producten op de juiste manier gebruikt zullen ze je beschermen tegen het ooit drinken van microbiologisch verontreinigd water,  Dit doen ze op 3 manieren, dat noemen wij FailSafe-technologie:

1. Zuiveren van het water (verwijderen van virussen, bacteriën, cysten/protozoa)

2. Consistente werkzaamheid vanaf de eerste tot en met de laatste druppel

3. Wanneer de poriën van de UF-cartridge volledig worden geblokkeerd door verontreinigingen en de UF-cartridge stopt met water doorvoeren dan is  de levensduur van de UF-cartridge verstreken 

Wat is het verschil tussen een waterfilter en een waterzuiveraar?

Simpel gezegd: een waterfilter verwijdert bacteriën en protozoa/cysten. Een waterzuiveraar verwijdert barcteriën, protozoa/cysten en VIRUSSEN. Zie ook ons gedetailleerde blog hierover: https://iconlifesaver.com/news/how-to-choose-a-portable-water-filter/

Kan ik mijn LifeSaver zuiveraar gebruiken om vuil water in op te slaan of te transporteren?

Het is mogelijk om vuil water in je LifeSaver apparaat op te slaan, maar het kan in enkele gevallen wel de levensduur van het UF-filterpatroon wel verkorten. Bent u van plan om uw LifeSaver zuiveraar voor langere tijd op te slaan, dan raden we aan om uw product te reinigen volgens de producthandleiding en vervolgens op te bergen met slechts een kleine hoeveelheid schoon water erin. Ververs dit water om de paar maanden. Dit water houdt de membranen gehydrateerd. Als de membranen uitdrogen, moet de UF-cartridge worden vervangen.

Ook bij normaal gebruik raden wij aan gebruik te maken van het schoonst mogelijke water dat beschikbaar is. Is het enige beschikbare water zichtbaar verontreinigd met zand, bladeren etc, probeer dan het water vooraf te filteren, voordat u het door de LifeSaver waterzuiveraar haalt. Daardoor zorgt u ervoor dat de UF-cartridge langer meegaat.

Gebruikt LifeSaver Graphene technologie om het water te zuiveren?

In LifeSaver producten worden geen Graphene of andere 2D producten gebruikt om te filteren.

LifeSaver heeft een exclusieve samenwerking met onderzoekers van Manchester University's National Graphene Institute. LifeSaver is al jaren koploper in de draagbare waterzuiverings industrie en dit willen we graag blijven. We hopen dan ook van nieuwste technieken gebruik te kunnen maken, om zo nog effectievere producten op de markt te kunnen zetten. Hou ons op dit vlak in de gaten!

Hoe lang duurt het voordat water door het LifeSaver apparaat stroomt?

Voordat je de waterzuiveraar gaat gebruiken, moet je deze eerst primen. Zie daarvoor de gebruikshandleiding of de filmpjes op de How-To pagina. Eenmaal geprimed, kun je het apparaat direct gebruiken. Eenvoudig: FILL - PUMP - DRINK

Ik ben van plan mijn LifeSaver voor langere tijd op te slaan, hoe doe ik dat het beste?

Als je het product al hebt gebruikt (en dus geprimed), raden we je aan het Active Carbon filter weg te gooien. Reinig vervolgens de LifeSaver waterzuiveraar volgens de reinigingsinstructies. Doe er daarna een klein beetje schoon kraanwater in en berg de zuiveraar op in een droge en koele omgeving. Ververs het water om de paar maanden, zeker als je hard water hebt. Is het water minder hard, dan kun je een langere interval hanteren.

Ik heb mijn LifeSaver waterzuiveraar al langer dan een maand niet gebruikt. Wat moet ik doen voordat ik het opnieuw gebruik?

Reinig de Lifesaver waterzuiveraar volgens de gebruiksinstructies. Wij raden je aan om ook een nieuw Active Carbon filter te plaatsen. Is de waterzuiveraar erg vies van binnen, bijvoorbeeld algen, reinig dan met een chlorine tablet (te koop in de meeste buitensport- e/o campingwinkels).

Hoeveel garantie zit er op een LifeSaver product?

Alle producten van LifeSaver kennen een garantie van 2 jaar op fabricagefouten. Dit geldt vanaf moment van aankoop, wanneer je deze hebt gekocht bij een erkende dealer.

Ik heb mijn LifeSaver product via Amazon gekocht, met wie moet ik contact opnemen voor reparaties, retouren etc?

Als je het product via Amazon of een andere externe verkoper hebt gekocht, dan moet je voor vragen ook bij hen zijn. Is dit geen optie of lukt het niet, neem dan via info@iconlifesaver.com contact met ons op en we zullen je indien mogelijk verder helpen.

Wat is de houdbaarheid van LifeSaver producten?

Er geldt 3 jaar houdbaarheid op onze standaard producten en minimaal 10 jaar op alle gesealde producten.

De houdbaarheid geldt vanaf het moment van aankoop bij een erkende dealer. Dit is gebaseerd op opslag in een droge en koele ruimte. Wordt het product goed opgeslagen, dan zal de houdbaarheid veel langer zijn. Goede opslag is op een koele en droge plek, mits de pomp is dichtgedraaid en het ontluchtingsventiel gesloten. Het filterpatroon zit op die manier keurig afgesloten in de behuizing.

De producten moeten uit direct zonlicht worden gehouden en niet blootgesteld worden aan extreem hoge temperaturen. Het is onmogelijk om alles oneindig te bewarenm maar onder perfecte omstandigheden is tot 5 jaar best haalbaar. De beste manier om uit te vinden of het filterpatroon dan nog werkt, is door deze te primen en een integriteitscheck uit te voeren (zie product handleiding).

Het Active Carbon filter is absorberend en zelfs in plastic verpakking nemen ze moleculen uit de omgevingslucht op. Daarom adviseren wij om de Carbon filters niet langer dan de aangegeven houdbaarheid te gebruiken.

De fabrieksgarantie wordt gegeven vanaf met moment dat het LifeSaver product is gekocht bij een erkende verkoper. Dus niet vanaf de fabricage datum. Aankopen buiten de erkende wederverkopers om, kunnen iet worden gegarandeerd. De manier van opslag en de doorlooptijd van hun voorraad kunnen we niet controleren.

Onbevoegde verkopers

Na speurwerk kom je op internet een scala aan prijzen tegen voor LifeSaver producten. Vraag je zelf dan af of de verkoper betrouwbaar is, of het wel een écht LifeSaver product is of dat je te maken hebt met een copycat.

Vaak zijn goedkopere producten, met name LifeSaver Bottles (via Amazon of eBay), ex-NAVO voorraden die al minimaal 10 jaar oud zijn. Deze worden vaak als partij via een veiling gekocht en voor zeer scherpe prijzen aangeboden. Ons advies is om altijd het filterpatroon te vernieuwen. Dit omdat de opslag doorgaans slecht is geweest en de zuiveraar veel is vervoerd en overgepakt.

Waarom laat mijn filterpatroon al zo snel geen water meer door?

Als je erg troebel water door de zuiveraar laat lopen, dan kan het filterpatroon aan de buitenzijde snel vol raken met viezigheid en wordt de doorgifte van schoon water geblokkeerd. Als het water helder is en weinig vervuild met zichtbare verontreiniging, dan gaat het filterpatroon lang mee. Maar helder water betekent niet dat het water automatisch veiliger is, omdat bacteriën en virussen niet met het blote oog zichtbaar zijn. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de zuiveraar snel vol raakt, ondanks gebruik van op het oog helder water. Maar mocht dit gebeuren, dan is dat een teken dat het filter voor jou aan het werk is en doet waarvoor jij het hebt gekocht.

We raden je aan om het schoonste water te gebruiken dat beschikbaar is. Is het water erg vuil, probeer dit dan op welke manier ook te filteren, om de ergste oppervlakte vervuiling eruit te halen. Daarmee voorkom je dat het filterpatroon onnodig snel aan de buitenzijde dichtslibt en verleng je dus de levensduur.

Het kan ook zijn dat het membraan van je filterpatroon is uitgedroogd. Aks dit het geval is, dan moet je het filterpatroon vervangen. Zorg er altijd voor dat er een kleine hoeveelheid (schoon) water in de waterzuiveraar zit, zodat de membranen gehydrateerd blijven.

Mijn waterzuiveraar lekt via de pomp of uit het handvat, wat moet ik doen?

Dit betekent dat het ventiel (Dome Valve) aan de onderzijde van de pomp niet goed afsluit. Meestal omdat deze is vervuild met zand of algen en kan eenvoudig schoongemaakt worden. In het ergste geval is het ventiel beschadigd en dan moet deze worden vervangen.

Het ventiel kun je verwijderen door er aan de onderkant een beetje te wrikken en aan het ventiel te trekken. Daarna kun je het ventiel afspoelen met schoon water en schoonschrobben, reinig ook de pomp zelf. Controleer de pomp en het ventiel op scheurtjes, barsten of andere tekenen van slijtage, voordat je het ventiel weer terugplaatst. Indien nodig kun je ventiel of pomp vervangen.

Het terugplaatsen van het ventiel doe je eenvoudig door deze op de pomp te plaatsen en terug op de plek te duwen, zover dat het ventiel vlak in de pomp zit.

Waarom is mijn water nog steeds niet helemaal helder na zuivering?

Als het water nog een beetje groen lijkt als het uit de zuiveraar komt, betekent dit niet dat het niet effectief is gezuiverd. De waterzuiveraars van LifeSaver maken gebruik van membranen met een poriegrootte van 0.015 micron (15 nanometer) en houden dus ziektemakers tegen.

De kleur van het water is waarschijnlijk de natuurlijke kleur van het water, hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door algen. De elementen die verantwoordelijk zijn voor de kleur zijn 1-5 nanometer groot en worden niet tegengehouden door het Ultra Filtratie filterpatroon. Het is niet gevaarlijk, maar kan wel een typische smaak of geur geven aan het water.

Waarom wiebelt een Jerrycan beetje in stand of als deze op de zijkant ligt?

De Jerrycan is met opzet niet helemaal vlak, om ervoor te zorgen dat hoge druk geen problemen geeft. Als de Jerrycans niet zo waren gemaakt, zouden ze niet robuust genoeg zijn.

Om er toch voor te zorgen dat de Jerrycan rechtop kan staan, is deze aan de onderzijde van blokachtige voeten voorzien.

Wanneer de Jerrycan echter onder hoge druk staat en voor een langere periode wordt weggezet, zal de Jerrycan wat vervormen. Bij hoge druk in warmere omstandigheden, zal dit met name eerder gebeuren. Wegzetten van de Jerrycan onder druk wordt afgeraden (zie handleiding), gebeurt dit wel, dan is vervormen onvermijdbaar.

Waarom geeft een TDS-meter een verhoogde concentratie aan na filtratie?

Er zijn 2 soorten verontreiniging in water: opgelost of on-opgelost (zwevend). Onder zwevende verontreiniging vallen stokken, takken. Bladeren, zand, maar ook bacteriën, cysten en virussen. Dus alle microbiologische verontreiniging. Onder opgeloste verontreiniging vallen chemicaliën, zouten en zware metalen en mineralen als kalium, calcium, magnesium en natrium.

LifeSaver waterzuiveraars verwijderen de zwevende verontreinigingen in het water, waaronder de bacteriën, cysten en virussen. LifeSaver zuiveraars demineraliseren het water dus niet. Dit zou ook onwenselijk zijn, omdat je als mens de mineralen in het water nodig hebt om gezond te blijven. Krijg je ze niet binnen, gaat je lijf deze stoffen uit andere lichaamsdelen (bijvoorbeeld je botten) halen om te compenseren. Het is dus streng af te raden om langere tijd en regelmatig gedemineraliseerd water te drinken.

Een TDS-meter meet het totaal aantal onopgeloste vaste stoffen in het water. Een nieuw filter wordt in productie voorzien van een glycerine oplossing (mengsel van water en suiker), om de poriën van het membraan open te houden. Na het primen heb je ongeveer 90% van deze glycerine weggespoeld. Bij de eerste 100 liter die je zuivert, zal de overige 10% oplossen in het water. Een TDS-meter meet dus ook deze oplossing in het water. Belangrijk om te weten is dat een TDS-meter dus niet de microbiologische besmetting meet, maar het totale gehalte aan opgeloste mineralen, zoals zouten, chloor enz.

Hoe worden LifeSaver waterzuiveraars getest?

Onze producten worden getest door onafhankelijke laboratoria aan de hand van NSF-protocollen (National Sanitation Foundation). Voor onze waterzuiveraars gelden NSF P231 microbiologische waterzuiveringsapparaten en NSF P248 militaire operatie microbiologische waterzuiveringsapparaten.

Voor een goed vergelijk is het advies om te kijken of een waterfilter of waterzuiveraar is getest conform NSF P231. Dit is een uitgebreide test, waarbij gedurende meerdere dagen met honderden liters water van verschillende samenstelling wordt getest (inclusief sterk verontreinigd rioolwater), om vast te stellen hoe de waterzuiveraar functioneert onder de zwaarste omstandigheden. De resultaten van deze testen kun je nalezen op onze website: https://iconlifesaver.com/info/product-manuals-and-test-results/

Wees je ervan bewust dat producten die claimen “te voldoen aan de in NSF P231 eisen” meestal de volledige test niet hebben doorlopen en zijn goedgekeurd. Vaak zijn ze maar 1 liter, 100 liter of hooguit 1 dag getest en niet de volledige test van 10 dagen (waarvan de eerste 5 dagen met type 1 water en de 10 daarop volgende dagen met type 2 water).

Hoe moet ik mijn LifeSaver waterzuiveraar onderhouden?

Lees de relevantie producthandleiding op onze website: https://iconlifesaver.com/info/product-manuals-and-test-results/

Het belangrijkste is om je filterpatroon niet te laten uitdrogen. Zorg dus altijd voor een klein laagje (schoon) water in het apparaat.

Kan ik een LifeSaver waterzuiveraar meenemen in het vliegtuig?

Ja, je kunt een LifeSaver waterzuiveraar meenemen in het vliegtuig. Check wel eerst de bagage afmetingen van de vliegmaatschappij, die zijn per maatschappij en per vliegtuig verschillend.

Hoe neem ik mijn Lifesaver waterzuiveraar mee in het vliegtuig?

Haal de druk van het apparaat door de pomp los te schroeven totdat je een sissend geluid hoort (van ontsnappende lucht). Laat al het aanwezige water weglopen en draai daarna de pomp weer goed luchtdicht vast). Verpak je zuiveraar in een doos of beschermende tas, zeker als het om ruimbagage gaat. Doe direct na de landing 2,5 cm water in het waterzuiveraar, zodat het filterpatroon niet kan uitdrogen.

Beïnvloed ijle lucht de flowrate?

Ja, ijle lucht op hoogte kan de flowrate van de zuiveraar beïnvloeden. Dit omdat het lastiger is om voldoende druk op te bouwen met pompen.

Kun je smeltwater gebruiken in je LifeSaver?

Ja, echter door de zeer lage temperatuur in combinatie met de vaak troebele water door allerlei (steen)afzetting, kan de flowrate afnemen.

Wat betekent de code op de verpakking, bijvoorbeeld 224958?

Dit is een productiecode van LifeSaver en geen productiedatum. De levensduur van LifeSaver producten geldt vanaf aankoopdatum bij een geautoriseerde dealer. Zie hierboven.

Waar kan ik online de gebruiksaanwijzingen vinden?

Wat te doen bij hard water?

Bij langere tijd wegzetten van een waterzuiveraar met hard water, kan het gebeuren dat de mineralen als calcium, magnesium en zouten gaan kristalliseren. Dit is te voorkomen door regelmatig het kleine laagje water dat je in de waterzuiveraar laat staan, te vervangen voor schoon water, richtlijn 1x per 4-6 weken. Doe je dit niet, dan zal het filterpatroon dichtslibben met gekristalliseerde mineralen en niet meer werken. Enige optie is dan het plaatsen van een nieuw filterpatroon.

Waarmee kan ik mijn LifeSaver Cube en Jerrycan het beste reinigen?

Als je de waterzuiveraar langere tijd niet hebt gebruikt, kun je deze het beste af en toe reinigen met Hadex.

Kan een LifeSaver waterzuiveraar tegen vorst?

Na een eerste keer gebruik, dien je het filterpatroon te beschermen tegen vorst. Dit omdat ijskristallen in het membraan, deze kunnen beschadigen. Vorst kan dus de veiligheid van het filterpatroon in gevaar brengen. Heb je een vermoeden dat het filterpatroon is bevroren, voer dan een membraan integriteitscheck uit (zie gebruiksaanwijzing).